Sider

torsdag 9. desember 2010

Utprøving på Stabekk vgs

 Bilde: naturbruk.no

Jeg besøkte Stabekk VGS i to dager for å sjekke ut om programfaget Studiespesialisering på Stabekk var noe for meg. Skolen ligger, som navnet sier, på Stabekk i Bærum kommune. På forhånd hadde jeg gledet meg til å dra dit for å teste ut programfaget. Jeg trodde de kom til å ha et bra opplegg for oss der vi fikk være med i timene. 

Vi skulle møte på skolen klokken 9 den første dagen. Bussen var forsinket og det var bare så vidt vi rakk å sette oss i skolens auditoriumet før rektor Anton Bueie begynte å holde et foredrag for oss. Det handlet om programfaget SSP på Stabekk vgs. Hvis man går på SSP, er det første året likt for alle. Det andre året må man velge om man vil gå realfagsprogrammet eller språk, samfunnsfag, økonomi-programmet. På Stabekk var allerede førsteårselevene i gang med å velge hva de ville gå.

Etter foredraget fikk vi utdelt en fadder som skulle være vår veileder de to dagene vi var der. De hadde ordnet det slik at de fleste fikk en fadder med samme språk som seg selv. Når vi hadde blitt plassert ca 5 i hver klasse (jeg var med A-klassen) tok de oss med inn i timen. Det første jeg la merke til mens vi gikk til klasserommet var at de hadde kjempesmå skap der jeg så vidt ville fått plass til ett par sko! Når jeg kom inn i klasserommet satt alle med boblejakker, luer og yttersko på. Var det virkelig så kaldt der at de måtte ha på seg yttertøy? =S

I fransken hadde vi en morsom dame som minte meg om en hyggelig bestemor <3 Vi så på presentasjoner, der oppgaven hadde vært å skrive en dialog eller en Powerpoint-presentasjon om et sted eller en viktig person innenfor fransk kultur. Fadderen min og fadderen til sukker 2 hadde om Christian Dior, uttalen og presentasjonen deres var kjempebra! Når en annen gutt skulle ha Powerpoint-presentasjon om Korsika, dukket plutselig en boks opp i høyre hjørne; "Wanda Wanda er logget på Skype". Haha! Læreren merket det heldigvis ikke. Etterpå hadde vi naturfag, som var ganske kjedelig... Vi satt bare og så på at de andre elevene jobbet med galvaniske elementer mens de satt på skype.Til slutt hadde vi kjemi uten resten av klassen! Da var det kun oss "barna" som fadderne våre så pent kalte oss. Vi lagde slime og hockeypulver =D Jeg var på gruppe med Sukker 1, Sukker 2 og Sukker 4. På grunn av en viss søt person (ikke sant alle er jo sukker! Bra med dårlig humor...) mistet alle ph-papirene i glasset, fikk vi rosa hockeypulver.

På dag to hadde vi fagene samfunnsfag, gym og avslutning i auditoriet. I samfunnsfag og gym satt vi bare og så på, men i auditoriet var vi helt med i diskusjonen om hvordan oppholdet hadde vært. Jeg syns litt synd på rektoren som måtte høre alle de skuffende tilbakemeldingene...

Da vi skulle hjem fra skolen måtte vi først vente så lenge på bussen at vi holdt på å fryse ihjel! Når bussen endelig kom styrtet alle inn, men da ca. halvparten hadde kommet inn bare stengte han dørene og kjørte?! Vi måtte stå der og synge naturbruk sangen enda lenger til den andre bussen kom.

Alt i alt synes jeg det var et ganske lærerikt besøk, men det svarte ikke helt til forventningene mine. Det tok ikke så veldig lang tid å komme seg dit, og det er jo et pluss! Men snittet var ganske lavt og lærerne virket så som så. Jeg tror jeg må finne ut mer før jeg bestemmer meg for hvilken skole jeg skal gå på og hva jeg skal bli.

Ser deg i kveld din gamle karamell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar